Zakres dokumentów wymaganych przy dokonywaniu poszczególnych czynności notarialnych zależy od rodzaju i treści zamierzonej czynności, stanu prawnego oraz okoliczności faktycznych konkretnej sprawy; w każdym przypadku jest on ustalany indywidualnie przez notariusza lub pracownika kancelarii.
Dokumenty i dane potrzebne do każdej czynności dokonywanej w Kancelarii Notarialnej.
W przypadku osób fizycznych:
- imiona, nazwisko,
- imiona rodziców,
- numer i datę ważności dowodu osobistego lub paszportu,
- numer ewidencyjny PESEL,
- adres zamieszkania, ewentualnie adres do doręczeń,
- stan cywilny, ewentualnie wypis aktu notarialnego ustanawiającego rozdzielność majątkową,
- w przypadku działania przez pełnomocnika: wypis aktu notarialnego – pełnomocnictwa;
W przypadku osób prawnych:
- aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS),
- numery REGON i NIP – jeśli nie wynikają z odpisu z KRS,
- ewentualnie adres do doręczeń,
- dane osób fizycznych reprezentujących osobę prawną – imiona, nazwisko, numer i datę ważności dowodu osobistego lub paszportu, numer ewidencyjny PESEL, adres zamieszkania,
- uchwała właściwego organu osoby prawnej obejmująca zgodę na dokonanie czynności, chyba że z ustawy albo z aktu założycielskiego lub statutu osoby prawnej wynika, że uchwała taka nie
- jest potrzebna.
1.Darowizna lokalu z księgą wieczystą
- odpis zwykły księgi wieczystej,
- podstawa nabycia,
- dowody tożsamości stron umowy,
- wartość rynkowa lokalu,
- warunki i data wydania lokalu,
2.Darowizna działki gruntu
- odpis zwykły księgi wieczystej,
- podstawa nabycia,
- dowody tożsamości stron umowy,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu w planach nieruchomości będącej przedmiotem umowy, zaświadczenie braku planu lub decyzja o warunkach zabudowy,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, w przypadku, gdy dla nieruchomości będzie zakładana nowa księga wieczysta,
- gdy działka gruntu powstała w wyniku podziału innej działki gruntu, a podział nie został jeszcze ujawniony w księdze wieczystej – wyciąg z wykazu zmian gruntowych, wypis z rejestru gruntów na działek powstałych w wyniku podziału.
3. Darowizna spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym Sprzedającym prawie do lokalu,
- dowody tożsamości stron umowy,
- podstawa nabycia prawa np. przydział do lokalu, umowa ze spółdzielnią lub akt notarialny,
- odpis zwykły księgi wieczystej, jeżeli księga dla prawa została założona,wartość spółdzielczego prawa do lokalu,
4. Sprzedaż działki gruntu
- odpis zwykły księgi wieczystej,
- podstawa nabycia,
- dowody tożsamości stron umowy,
- w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej – NIP,
- cena, jej sposób i termin zapłaty,
- warunki i data wydania działki,
- numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zapłata ceny
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu w planach nieruchomości będącej przedmiotem umowy, zaświadczenie braku planu lub decyzja o warunkach zabudowy,
- wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, w przypadku, gdy dla nieruchomości będzie zakładana nowa księga wieczysta,
- gdy działka gruntu powstała w wyniku podziału innej działki gruntu, a podział nie został jeszcze ujawniony w księdze wieczystej – wyciąg z wykazu zmian gruntowych, wypis z rejestru gruntów na działek powstałych w wyniku podziału
- w przypadku, gdy nabywcy uiszczają cenę z udzielonego im przez bank kredytu istnieje możliwość ustanowienia w akcie notarialnym hipoteki, należy wtedy przedłożyć oświadczenie banku oraz umowę kredytową.
5. Sprzedaż lokalu z księgą wieczystą
- odpis zwykły księgi wieczystej,
- podstawa nabycia,
- dowody tożsamości stron umowy,
- w przypadku osób prawnych – aktualny odpis z KRS, REGON, NIP,
- w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą pisaną do ewidencji działalności gospodarczej – NIP,
- wartość rynkowa lokalu,
- warunki i data wydania lokalu,
- numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zapłata ceny,
- zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
- zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych u zarządcy nieruchomości,
- w przypadku, gdy nabywcy uiszczają cenę z udzielonego im przez bank kredytu istnieje możliwość ustanowienia w akcie notarialnym hipoteki, należy wtedy przedłożyć oświadczenie banku oraz umowę kredytową
6. Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym Sprzedającym prawie do lokalu wraz z informacją, że nie ma zadłużeń z tytułu opłat eksploatacyjnych na przedmiotowym prawie,
- dowody tożsamości stron umowy,
- podstawa nabycia prawa przez stronę sprzedającą np. przydział do lokalu, umowa ze spółdzielnią lub akt notarialny,
- odpis zwykły księgi wieczystej, jeżeli księga dla prawa została założona,
- cena oraz terminy i warunki jej zapłaty,
- warunki i termin wydania lokalu,
- numer konta bankowego, na który ma zostać zapłacona za lokal
- zaświadczenie wydane przez Urząd Miasta, że w przedmiotowym lokalu nikt nie jest zameldowany,
- w przypadku, gdy nabywcy uiszczają cenę z udzielonego im przez bank kredytu istnieje możliwość ustanowienia w akcie notarialnym hipoteki, należy wtedy przedłożyć oświadczenie banku oraz umowę kredytową
7. Testament
- dowód tożsamości osoby sporządzającej testament (testatora),
- dane osoby powoływanej do dziedziczenia imiona, nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia,
- W przypadku gdy testator pragnie przeznaczyć spadkobiercy tytułem zapisu konkretną nieruchomość również informacje dotyczące tej nieruchomości np. numer księgi wieczystej
8. Pełnomocnictwo
Notariusz sporządza pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego lub w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym
- dowód tożsamości osoby udzielającej pełnomocnictwa (Mocodawcy),
- dane osobowe pełnomocnika – imię, nazwisko, imiona rodziców, PESEL,
- w przypadku, gdy przedmiotem pełnomocnictwa ma być zbycie bądź nabycie nieruchomości również informacje dotyczące tej nieruchomości np. numer księgi wieczystej.
9. Akt poświadczenia dziedziczenia
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
- testament spadkodawcy, jeżeli został sporządzony,
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego spadkobierców – odpisy skrócone aktów urodzenia albo odpisy skrócone aktów małżeństwa, w przypadku spadkobierczyń zamężnych,
- numer PESEL zmarłego.
10. Ustanowienie rozdzielności majątkowej małżeńskiej (intercyza)
- dowody osobiste stron umowy,
- w przypadku, gdy umowa zawierana jest przez osoby będące w związku małżeńskim – odpis skrócony aktu małżeństwa.
11. Sporządzenie odpisu bądź wyciągu dokumentu
- Oryginał dokumentu,
- Dowód tożsamości osoby, która dany dokument u notariusza przedkłada.
12. Przydatne informacje
-
Zaświadczenie urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego jest wymagane, jeżeli sprzedający nabył przedmiot umowy w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu nieodpłatnej renty, użytkowania oraz służebności dokonanej po 1 stycznia 2007 roku; przy czym zaświadczenie z urzędu skarbowego, odnośnie nabycia w drodze dziedziczenia, zawsze jest wymagane.
-
Jeżeli notariusz po wglądzie do księgi wieczystej stwierdzi, że nabycie nastąpiło na podstawie dziedziczenia, wówczas zażąda takiego zaświadczenia. Jeżeli zbywca zgubi lub nie znajdzie w posiadanych dokumentach odpisu postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, to przed udaniem się do urzędu skarbowego będzie musiał zamówić taki odpis w sądzie cywilnym, gdzie toczyła się sprawa o stwierdzenie nabycia spadku. Zaświadczenie z urzędu skarbowego jest potrzebne niezależnie od tego, czy osoba dziedzicząca czy obdarowana jest zwolniona od podatku lub nastąpiło przedawnienie.
-
Dla strony kupującej korzystniejsza jest sytuacja, w której zbywca wymelduje się z lokalu przed zawarciem aktu – umowy sprzedaży. Jeżeli bowiem tego nie zrobi, to nowy właściciel może być zmuszony do przeprowadzenia procedury administracyjnej związanej z wymeldowaniem osób, które opuściły lokal, a się nie wymeldowały, a procedura ta jest dość długotrwała. Z samych względów formalnych wymeldowanie nie jest jednak konieczne do zawarcia umowy. Jeśli nabywcy wyrażają zgodę na późniejsze wymeldowanie, to nie ma przeszkód, aby taki zapis znalazł się w akcie. Podobna sytuacja dotyczy rozliczenia kosztów eksploatacyjnych – jest to kwestia umowy między stronami aktu notarialnego.
Udzielanie informacji i wyjaśnień dotyczących czynności notarialnych jest bezpłatne